Euphony is een aanbieder van telecom en utility producten in België en Nederland, met zo'n 250.000 klanten. In 2012 werd Euphony verkocht aan Mobicross, dat later is verkocht aan Youfone.

Doelstelling

Euphony had in 2000 een sterke groeidoelstelling en wilde haar dienstverlening uitbreiden naar meerdere landen. Het huidige IT landschap stond deze groei in de weg, daarom besloot Euphony om een groot deel van de systemen te vervangen door een cloud applicatie, met integratie naar haar ERP systeem (Dynamics AX). Hiervoor selecteerde ze Datacon als leverancier met het product Telbase.

Uitgangspunten

  • Het systeem moest alle customer facing processen van Euphony ondersteunen, vanaf het aansluiten van een klant tot het versturen van rekeningen en het provisionen van diensten en de customer care.
  • Het systeem moest cloud gebaseerd zijn en pay per use
  • Het systeem moest geintegreerd zijn met zo’n 15 externe systemen om processen real-time te kunnen laten verlopen

Oplossing

Datacon heeft Telbase geselecteerd als oplossing voor Euphony. Telbase bevat diverse standaardmodules, is web-based en heeft diverse standaardconnectoren voor integratie. Een aantal van deze connectoren richt zich specifiek op de telecom en interfacen naar mobiele netwerken. Om hoge beschikbaarheid te garanderen werd ervoor gekozen om de implementatie te hosten op het cloudplatform van een IaaS cloudprovider.

Resultaten

Datacon heeft Telbase succesvol in korte tijd opgeleverd, waarbij:
  • Het de gehele bedrijfsvoering, zoals customer care, product management en facturatie, van Euphony ondersteunde;
  • On line self service werd geboden aan klanten door de standaardmodule hiervoor in Telbase;
  • Het met meer dan 20 andere systemen werd geïntegreerd;
  • Circa 225.000 facturen per maand genereerde.