UPC is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en telefonie. In 2016 fuseerde UPC met Ziggo, waarna de combinatie fuseerde met Vodafone Nederland.

Doelstelling

UPC wenste in zeer korte tijd (3 maanden) een mobiele telefoniedienst te lanceren, gebruikmakend van het Orange netwerk. Om dit te bereiken isoleerde zij het projectteam voor deze dienst en wenste zij een separate IT omgeving op te zetten voor dit onderdeel, welke geintegreerd moest worden met relevante applicaties van UPC, waaronder de customer care applicatie. Zij selecteerde Datacon voor integratie en levering van het business support systeem.

Uitgangspunten

  • Verlaag de kosten per klantencontact door online self service.
  • Ondersteun de diverse bedrijfsprocessen en integreer met bestaande processen en applicaties binnen UPC.
  • Integreer met de diverse betrokken partijen uit de telecom.

Oplossing

Datacon implementeerde Telbase als online BSS. Hierbij is het geïntegreerd met het Orange netwerk voor acties op het mobiele netwerk (activeren SIM, nummerportering, online opwaarderen, etc.). Bestaande UPC systemen zijn tevens geïntegreerd binnen de implementatie, zoals facturatie voor een uniforme rekenening en de dealer-applicatie van UPC, zodat gebruik gemaakt kon worden van het bestaande dealernetwerk.

Resultaten

Dankzij de inzet van Datacon was UPC mobile in staat om:
  • Binnen 3 maanden het volledig nieuwe pre-paid product in de markt zetten.
  • Succesvol 100.000 mobiele klanten ondersteunen.
  • Online self service bieden aan haar mobiele klanten.
  • Telbase werd binnen deze implementatie geïntegreerd met circa 9 interne en externe applicaties.